امروزه وقتی صحبت از وسایل نقلیه برقی می‌شود، بیشتر یک اسباب‌بازی در ذهن تصور می‌شود تا یک وسیله برای عبور و مرور در شهر، اما موتورسیکلت‌های برقی بر خلاف هم‌خانواده‌های چهار چرخشان از نظر توان فنی یک سر و گردن از موتورسیکلت‌های معمولی بالاتر هستند. محصول این طرح تولید موتور سیکلت برقی می‌باشد. موتورسیکلت های برقی برق مورد نیاز خود را از باتری های قابل شارژ می گیرند که توان حرکت یک یا چند موتور را دارند. امروزه بیشتر موتورسیکلت‌های برقی از باتری‌های لیتیوم یونی قابل شارژ استفاده می‌کنند، البته بعضی از مدل‌های قدیمی از باتری‌های نیکل متال هیدرید استفاده می‌کردند. همه موتورسیکلت‌های برقی می‌توانند به پریزهای معمولی برق وصل شوند و تقریبا هشت ساعت طول می‌کشد تا شارژ شوند. از مزایای موتورسیکلت‌های برقی می‌توان به عدم نیاز به تعمیر و نگهداری جدی اشاره کرد. این موتورسیکلت‌ها با داشتن یک باتری، یک موتور و جعبه سیاه در مقایسه با نمونه‌های معمولی به تعمیر خاصی نیاز ندارند و میزان فرسودگی در آنها بسیار پایین است. موتورسیکلت‌های برقی به طور متوسط با هر بار شارژ شدن حدود ۲۱۰ کیلومتر راه می‌پمایند، به همین دلیل برای مسافرت‌های روزانه در شهر مناسب هستند. جلوگیری از آلودگی هوا و سازگاری با محیط زیست، پیشگیری از حداقل ۳۰ درصد از مرگ و میرهای تصادفات موتورسواران، کمک به بهداشت روح و روان جامعه و آرامش دادن و جلوگیری از آلودگی صوتی، صرفه جویی در مصرف سوخت و کمک به اقتصاد کشور و کمک به سهل و آسان شدن تردد با موتورسیکلت، از جمله مزیت‌های استفاده از موتورهای برقی می‌باشد. بررسی بازار آلودگی هوا شهرهای مختلف ایران بخصوص کلان شهرها دارای دلایل متعددی است که بیش از هر عاملی وسایل نقلیه در بوجود آمدن چنین مساله زیست‌محیطی دخیل هستند. کارشناسان و موسسات استاندارد ایران موتورسیکلت‌های بنزینی را اصلی‌ترین عامل آلودگی هوا در ایران می‌دانند به گونه‌ای که با استناد به گفته مسئولان رسمی این موسسات یک موتورسیکلت فرسوده ۸ برابر خودرو آلایندگی تولید می‌کند و این رقم برای یک موتورسیکلت نو حدود ۴ برابر یک خودرو صفر کیلومتر در خیابان است .به گزارش سایت خودرو، اعداد به خوبی گویای وضعیت اسفبار جمعیت میلیونی موتورسیکلت‌های در حال تردد در خیابان‌های ایران است که علی‌رغم وجود حجم بسیار کمتر موتورسیکلت‌ها نسبت به خودرو‌ها میزان قابل ملاحظه‌ای از آلاینده‌ها را وارد هوا می‌کنند. راهکار رهایی از این بحران به سادگی در موتورسیکلت‌های برقی خلاصه شده است که نه تنها آلایندگی محیط زیست بلکه آلایندگی صوتی که دغدغه دیگر موتورسیکلت‌های شهری است را به صفر می‌رسانند. در سال ۱۳۹۳ مصوب شد که ۴۰ میلیارد تومان برای ورود و تولید این نوع از موتورهای بدون آلودگی درنظر گرفته شود. براین اساس شهرداری تهران درنظر دارد تا ۶ ماهه دوم سال و در فاز نخست محدودیت‌هایی را برای ورود موتورسیکلت‌های بنزینی به محدوده تهران قدیم و در گام‌های بعدی در محدوده طرح ترافیک ایجاد کند. همچنین شهرداری تهران درنظر دارد برای ورود و تولید موتورسیکلت‌های برقی از طریق لیزینگ بانک شهر و با اعطای تسهیلات ویژه به خریداران و تولید‌کنندگان، فرهنگ استفاده از این وسیله نقلیه را در میان شهروندان ایجاد کند. طرح تولید و استفاده از وسایل نقلیه با سوخت پاک، به زودی در سراسر کشور اجرا خواهد شد.امروزه کارخانه‌های زیادی با نام‌های جدیدی مثل برامو، زیرو، رعد و برق، انرژیکا و کانتیا در زمینه ساخت موتورسیکلت‌های برقی فعال هستند. سرمایه گذاری مورد نیاز مطابق تحقیقات دریک آنلاین برای احداث یک واحد تولید موتور سیکلت برقی به ۲۳۲ میلیارد ریال سرمایه ثابت نیاز دارید. بازدهی طرح حدود ۳۳درصد می باشد و کمتر از ۴ سال می توانید سرمایه اولیه خود را برداشت نمایید. در ادامه خلاصه‌ای از نیازمندی‌های احداث یک واحد تولیدی ارائه شده است. مزایای اجرای طرح با توجه به مواردی چون سودآوری، بازده و دوره برگشت مناسب سرمایه‌گذاری همچنین جلوگیری از آلودگی هوا، سازگاری با محیط زیست و صرفه جویی در مصرف سوخت های فسیلی این طرح را می‌توان به عنوان فرصت سرمایه‌گذاری ارزشمند معرفی نمود.

دیدگاهتان را بنویسید